Povrchové zušlechtění tiskovin

Povrchové zušlechtění tiskovin, lakování, vonné laky, laminace

Tiskoviny je možné povrchově zušlechtit lakováním nebo laminací. Výsledkem je lesklý nebo matný povrch tiskovin, který slouží především jako ochranná funkce pro tiskoviny v namáhaném prostředí, zvyšuje se jejich mechanická a chemická odolnost, některé takto ošetřené tiskoviny jsou i omyvatelné a prodlouží se jejich životnost.
Většinou se v praxi setkáme, že téměř každá obálka časopisu, katalogu, brožury či paperback mají pro výsledný efekt obálku s lakem nebo laminem. Povrchově se zušlechťují papíry, které jsou jednostranně nebo oboustranně natírané, křídové papíry nebo různé pohlednicové kartony. Ofsetové papíry a recyklované papíry se lakují a laminují spíše zřídka.

Lakování

Ochrana pomocí laku není tak výrazná jako v případě laminace. Dle účelu tiskoviny je možné využít lak tiskový, disperzní nebo UV lak celoplošný či parciální. Parciální lakování pokryje pouze určitou část stránky a ne plošně celý tiskový arch. Používá se pro zvýraznění určitého prvku, např. loga, písma nebo grafického motivu.
Tiskový lak neboli ofsetový lak je základní ochrana tiskoviny před rozmazáním a špiněním. Disperzní lak vytváří po nanesení na tiskovinu pevný film, který chrání tiskovinu před znehodnocením. Má vyšší efekt než lak ofsetový, ale vzhledem k tomu, že i tenká vrstva kopíruje drobné nerovnosti potištěného archu papíru, není lesklý efekt příliš výrazný. K lakování se využívá poslední barvová věž tiskového stroje.
UV laky nabízí nejvíce efektivní lesk, výhodou je u nich i rychlé zasychání na tiskovině. Minimálně se tím zkracuje výrobní čas pro další zpracování. Pro UV lakování je potřeba samostatný stroj oproti předchozímu způsobu lakování. Tiskové barvy musí nejprve zcela zaschnout, než se dostanou do kontaktu s UV laky.
Obecně platí, že na podporu prodeje se více používá lesklá varianta ochranného laku a u tiskovin, u kterých si zákazník přeje decentní a seriózní efekt, tam je vhodný matný povrch případně jen zvýrazněný lesklým parciálním lakem.

Vonné laky

Čich patří mezi lidskými smysly k těm nejcitlivějším a aroma u tiskovin představuje určitý nadstandartní efekt. Vonná vrstva musí být aplikována na zvoleném materiálu jako svrchní a je možné ji nanášet jak ofsetovým tiskem, tak flexotiskem a sítotiskem. Zvolený parfém je neprodyšně uzavřen do plastických mikrokapslí (do 30 mikrometrů). Po té, co dojde k přímému fyzickému kontaktu s tiskovinou a mikrokapsle jsou narušeny tlakem, vrypem, ohybem atd., dojde k uvolnění vůně a rychlému rozptýlení do okolí.
Intenzitu požadované vůně můžeme regulovat množstvím mikrokapslí. Aroma parfému se může začít uvolňovat například při otevření nějaké chlopně nebo kapsy desek nebo při rozevření dopisní obálky.

Laminace

Laminace znamená, že tiskovina je na povrchu pokryta polypropylenovou či polyesterovou fólií s různou tloušťkou, pomocí které získá odolnost proti vlhkosti a ušpinění. Stala se nezbytnou součástí mnoha tiskovin. Zákazník si může vybrat z lesklé nebo matné varianty, dále pak lamino se strukturou, lamino vyžadující zvýšenou odolnost tzv. nepoškrabatelné, s vysokým UV filtrem, podlahové a další. Laminovat lze jednostranně i oboustranně.
Laminaci je možné provést jako kapsovou, kdy fólie přesahuje okraje papíru. Tiskovina je vložena do kapsy z transparentního pvc, pomocí vrstvy lepidla, tlaku a teploty dojde k jejímu zalaminování. Produkt je perfektně chráněn proti znehodnocení, využití proto nachází u tiskovin vystavených častému namáhání. Maximální formát tiskoviny pro kapsovou laminaci je A3.
Dalšími druhy jsou laminace za tepla a za studena, oba dva typy laminace jsou z role. Formát tiskoviny je pak omezen šířkou role a maximální délkou návinu materiálu. Zřejmě není důležité rozepisovat jednotlivé druhy detailně, protože výsledný efekt je pro zákazníka stejný. Rozdíl může nastat pouze v ceně a rychlosti zpracování zakázky.

ČSN EN ISO 9001:2008, ISO 14001:2004  (llc_logo_w.jpg) FSCcertificate (FSCcertificate_logo_nizke.jpg) Koenig & Bauer Group (kba_logo_w.jpg) Manroland Sheetfed (manroland_logo_w.jpg)


Rychlý kontakt
+420 466 812 111

Po-Pá: 8:00 - 17:00 hod.